Strandvejensbistro.dk Tanker Fra hr og fru Danmark til caféejer

Fra hr og fru Danmark til caféejer



Mange caféer åbnes ikke af en erfaren restauratør, men derimod af hr og fru Danmark – helt uden erfaring men med en masse drømme og tanker. Erfaring er heldigvis ikke et krav, men det betyder, at man lige skal orientere sig i markedet inden man springer ud i det. Hvis man ikke kender nogen personligt som har erfaring, kan man gå til en storkøkkenforhandler, der typisk har snakket med hundredvis af restauratører og derigennem fået en masse indsigter. Jeg har gennem Cosina fået en masse erfaring med caféer og restauranter. Dem vil jeg gerne dele med dig.

 

  1. Besøg en storkøkkenforhandler

Som sagt, besøg en storkøkkenforhandler der har showroom, så du kan få en introduktion til de maskiner man bruger i en café. Det er nemlig et chok for mange, at man ikke bare kan bruge en almindelig ovn til at bage eller en almindelig opvaskemaskine til at vaske op. Det betyder at man skal ud og bruge f.eks. 50.000 kr. på de ting alene i stedet for 15.000 kr., som man havde budgetteret med. For mange giver det anledning til en genovervejelse af hele konceptet. Højere opstartsomkostninger stiller nemlig højere krav til indtjeningen i caféen, så nu skal man måske overveje at købe en større ovn, og så lave brødudsalg eller små, lune retter, for at kunne tjene opvaskemaskinen hjem igen. Derudover er der mange der ikke tænker over, at de skal bruge vandbehandling til espressomaskine, opvasker, ovn, m.m. Det bliver hurtigt yderligere 10.000-20.000 kr.

  1. Lav en forretningsplan

En forretningsplan får dig til at tænke i mange af de baner man skal have styr på når man starter en café. F.eks. målgruppe, konkurrenter, koncept, rentabilitetsanalyse og budget. Du kan finde skabeloner til forretningsplaner på nettet, eller du kan betale en restaurant konsulent til at lave et fuldt koncept med forretningsplan.

  1. Find den rette placering

Det er vigtigt at finde en placering, hvor der er en stor mængde potentielle kunder, så du ikke er afhængig af at skabe en masse word of mouth eller PR, hvilket tager lang tid at opbygge. Derfor er det ofte placeringer med mange turister der er mest rentabelt. Huslejen er ofte højere, men du får hurtigt en høj indtjening uden at skulle arbejde med markedsføring, og dermed kan du hurtigt begynde at betale af på eventuelle lån eller leasingaftaler og samtidig få en løn.

  1. Gør noget ud af facaden

Menukortet er vigtigt, men ligegyldig, hvis ingen kommer ind ad døren. Derfor skal du gøre noget ud af facaden. Man kommer langt med nogle caféborde, parasoller og et par A-skilte. Men er man ikke så kreativ, kan man få en designer eller en indretningskonsulent til at lave et oplæg.